woensdag 14 april 2010

Naar Mitad del Mundo

Op een 20 km van ons studentenhuis staat het imposante monument Mitad del Mundo (een 30m hoge toren met een enorme koperen wereldbol erop). Deze populaire toeristenplek had ik nog niet bezocht en nu mijn mama haar laatste dagen in Quito verblijft, was dit wel het perfecte moment voor een bezoek:



Het is op deze plaats dat een Franse expeditie (rond 1740) de exacte ligging van de evenaar bepaalde (dat dachten ze toch). Diezelfde expeditie trok eveneens over de Andes naar de Amazone en bracht als eerste de rivier in kaart.



Noord en Zuid reiken elkaar de hand (of is het Zuid en Noord?). Hoe symbolisch is dit niet als je denkt aan mijn project en waarvoor VVOB allemaal staat.



Hier poseer ik voor de typische "hier-was-ik" foto.

In het monument vind je ook het Museo Etnográgico de la Mitad del Mundo. In dit museum is er op tien verdiepingen een tentoonstelling over de diverse etnische groeperingen van Ecuador te zien.


Een lift bracht ons naar de 30m hoge top, vanwaar we een mooi uitzicht hadden op het (Disney-achtige) complex en de omgeving.


Via de trap gingen we weer naar beneden, terwijl we langs de collectie met talrijke voorwerpen van de indianen liepen en de gids ons een gedetailleerde uitleg verschafte:



De echte evenaar-ervaring kregen we een paar meter van dit complex verwijderd. Hier bevindt zich het Museo Solar Inti Ñan, waar na onderzoek met moderne technologieën (metingen van het Global Positioning System) de echte plek van de evenaar is vastgesteld.



Ons bezoek hieraan was zeker de moeite waard! Naast de expositie konden we hier zelf diverse testen doen die bewijzen dat dit wel degelijk de plaats is waar de evenaar loopt. Onze mond viel open van verbazing van de kracht die van de lijn uitgaat!

Eerst en vooral was er de proef met het water. De gids liet water lopen in een emmer en ja, op een meter links van de lijn draait (loopt) het tegenwijzersin, rechts van de lijn draait (loopt) het wegstromend water wijzersin en op de evenaarslijn valt(loopt) het direct naar beneden! Wat is die evenaar toch iets speciaals he!


Op (deze maal de "echte") evenaarslijn lopen met gespreide armen en de duimen omhoog lukt me amper! Of Noord en Zuid vochten om mijn aanwezigheid of die cuba's van gisteren zaten nog in mijn lijf ;-). Maar ik denk toch dat het het eerste was.


Ik in volle concentratie voor de proef van het balanceren van een ei op een spijker.
Wie lust er een roerei?

Ja, het is me gelukt! Ik heb er zelfs een diploma voor ontvangen.
(Mijn naam heb ik wel zelf moeten schrijven. Londerzeel bleek geen indigenadorp te zijn)


Op onze terugweg vernamen we dat er een groep wetenschappers 11jaar geleden met de GPS ontdekten dat de echte evenaar 30km verderop ligt, namelijk precies op de plek waar de Inca's in hun tijd bovenop de berg Cataquilla een monument maakten. Dit monument staat symbool voor "het midden" en is vervaardigd in de vorm van een ster.


Wat er ook van zij : de kracht van de evenaar valt niet te ontkennen !

5 opmerkingen:

  1. De kracht van de evenaar valt niet te ontkennen-leuke verhalen voor mijn lessen aardrijkskunde waar het o.a.over de breedtecirkels, evenaar, meridianen enz. gaat-maar de kracht van de 2 Belgische dames-en sorry zus maar van 1 in het bijzonder-valt zeker ook niet te ontkennen!
    Liefs van ons5XXXXX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hej meiske;
    Kelly hier!

    Ik vind het fantastisch wat je daar allemaal meemaakt! Echt een goede kennis dat je daarvan krijgt!

    Ben aan het aftellen hoor tot jouw weerziens!!

    Groetjes,

    Kelly A :)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Aurelie,

    Dit vind ik nu juist zo prachtig aan een buitelandse stage : het is niet alleen een verrijking voor de kinderen daar maar eveneens een verrijking voor jou !

    Ik hoop met jou kennis te maken na je stage.

    Iris

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hola AURELIE me recuerdas soy ALEX su gia de la mitad del mundo....lindo dia aquel nos di vertimos mucho para mi un dia inolvidable...espero te encuentres muy bien y tu madre tambien muchos saludos ya sabes que tienes un amigo en ecuador ok.... espero verte pronto y muy lindo tu blog te cuidas hasta pronto.....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hola Aurelie, soy tu gia de Agadir jajaja.
    Que guapas estais las dos!
    Un besito.

    BeantwoordenVerwijderen